Hondas elektrificeringsrejse tager fart

  • 0
  • maj 11, 2022

Hondas strategi er bred og omfatter udover elektrificerede bilmodeller også ladeløsninger og energitjenester.

7. APRIL 2022


I år vil alle Hondas standardbilmodeller, der sælges i Europa, være blevet elektrificeret. Sidst i rækken er den helt nye Civic, der får Hondas effektive hybridteknologi. Målet er dermed opfyldt for Hondas elektriske vision. Bilmodellen lanceres til efteråret, og du kan læse mere om den i dette nyhedsbrev samt om de tre helt nye modeller, der lanceres i 2023.

Ud over forbedringen af ​​Hondas elektrificerede udvalg af bilmodeller i Europa, fortsætter Honda med at fokusere på sine aktiviteter inden for energistyring og opladningsløsninger. Ambitionen er at skabe et bæredygtigt samfund uden miljøbelastning.

Delebil i Schweiz
Der tales meget om delebiler og i Schweiz har Honda leveret 50 elektriske Honda e-biler og 35 Honda Power Manager enheder til en delebilsoperatør, Mobility. Honda Power Manager er et tovejs system, der forbinder elbiler til et lysnet, hvilket muliggør opsamling og distribution af elektricitet mellem de to. Honda e vil blive brugt i en flåde til delebiler i en pilotundersøgelse, der bruger den tovejs ladefunktion i Honda e til at føre energi tilbage til lysnettet, når bilerne ikke er i brug.

Et andet spændende projekt omfatter Hondas nye smarte opladningstjeneste e: PROGRESS. Tjenesten er tilgængelig i Storbritannien og gør det muligt for elbilejere at reducere omkostningerne ved at have en elbil og samtidig maksimere mængden af​​energi, der kommer fra vedvarende kilder.

I Tyskland har Honda og energiselskabet Vattenfall påbegyndt salget af deres første samarbejde om en smart tilsluttet elbiloplader, Honda Power Charger S+ (4G). Sammen med e: PROGRESS er denne service en vigtig del af Hondas mål om at skabe et bæredygtigt samfund uden miljøpåvirkning ved at forbinde elektrificerede mobilitetsprodukter og energitjenester og samtidig udvide brugen af​​vedvarende energi.

Nulemissionsteknikker
I det næste trin af Hondas elektrificeringsrejse bruges en flervejsstrategi til at realisere CO2-neutralitetsforpligtelsen for alle Honda-produkter og forretningsaktiviteter inden 2050. Der foretages store investeringer i en række nul-emissionsteknologier, herunder solid state-batterier, udskiftelige batterisystemer, kulstofneutrale og neutrale brændstoffer.

En vigtig del af strategien er, at alle større markeder, inklusive den europæiske region, øger andelen af ​​elbiler og køretøjer med brændselsceller til 40 procent i 2030 og til 80 procent i 2035. Honda vil stoppe med at sælge biler med forbrændingsmotorer globalt inden 2040.

Honda udvider også sin vision til nye mobilitetsområder. Inden for luftfarten vil Honda ved hjælp af teknologi og viden brugt til HondaJet, Formel 1 og elektrificering udvikle et elektrisk fly til vertikal start og landing (eVTOL) til transport fra by til by. Inden for robotteknologi vil ASIMO blive efterfulgt af en AI-styret Honda Avatar Robot med flere fingre. Den ser dagens lys i slutningen af ​​2024 med tanken om at kunne bruges praktisk talt i 2030’erne.

Hondas ambitioner rækker endda ud over hele kloden med kommende forskningssamarbejde med Japan Aerospace Exploration Agency. Her menes det, at Hondas teknologi til brændselsceller vil være nyttig til at levere vitale fornødenheder til fremtidige kolonier på månen.

Leave a Reply