HONDAS FØRSTE SPORTSVOGNSMODELLER

  • 0
  • februar 10, 2020
sportsv.jpg

Vi har fået mange forespørgsler på, om vi ikke kan skrive om de forskellige ældre Honda-modeller. Selvfølgelig kan vi det! Vi skruer helt op for nostalgien og præsenterer Hondas første sportsvogn, S500, og de to efterfølgere, S600 og S800.

19. december 2019

 

S500 var den første personbil, som Honda begyndte at seriefremstille i oktober 1963 (fire måneder tidligere var man begyndt at fremstille mini-pickuppen T360). S500 var en topersoners sportsmodel (S’et står for Sport) med åbent karrosseri, men kan også fås med en “hard top” i glasfiber. Bilen vejede 700 kg, udviklede 44 hestekræfter ved 8.000 omdrejninger og havde en tophastighed på lige under 130 km/h. Inspireret af Hondas motorcykelmotorer blev den udstyret med en firecylindret rækkemotor med to overliggende kamaksler og fire karburatorer. Den var baghjulstrukket, havde en firetrins gearkasse og blev fremstillet i 1.363 eksemplarer. S500 var ikke beregnet til eksport, så derfor blev der kun fremstillet højrestyrede eksemplarer, som blev solgt på det japanske hjemmemarked.

Allerede i marts 1964 lanceredes næste model, S600, som havde en større motor på 57 hestekræfter. Det var den første Honda-model til et større marked. S600 blev tilbudt både som højre- og venstrestyret, med åbent karosseri og som coupémodel. Designet var dog meget lig forgængeren, men med ændringer af frontgril, kofanger og forlygter.

Året efter fremviste Honda S800 på Tokyo Motor Show. Motoren var på 0,8 liter, udviklede 70 hestekræfter og siges at være den første bil i verden med et motorvolumen på mindre end 1.000 cc, som nåede en tophastighed på 160 km/h. Der blev foretaget flere ændringer af modellen. Blandt andet blev kædedriften erstattet med kardandrift, og den blev udstyret med stiv bagaksel og skivebremser foran. Udseendet blev også ændret både foran og bagtil med blandt andet en ny grill. S800 blev fremstillet i godt og vel 11.000 eksemplarer mellem 1966 og 1970. Nye regler for emissioner og sikkerhed på det amerikanske marked betød, at S800 aldrig blev solgt der.

Dengang så mange i Europa og USA med skepsis på japanskfremstillede biler. Den lille sportsvogn, som kun er 330 cm lang, satte dog Honda og japanske bilproducenter på kortet internationalt. I alt blev der fremstillet ca. 26.000 eksemplarer af de tre modeller. Der skulle gå næsten 30 år, før efterfølgeren, S2000, så dagens lys.

Hvilken Honda-model vil du læse mere om? Klik på den glade mand længere nede i e-mailen, og skriv til os!

Kilder: Honda, Honda Sports Registry, Wikipedia